Gotlandstrippen!

Dag 1. Torsdag.
Resan började klockan 04.50 på Vänersborgs järnvägs station. Alla var laddade till 1000 inför den fullspäckade resan till Gotland! Resan började med 1 timmes bussfärd till Göteborg där vi skulle hoppa på tåget som gick mot Kalmar. Det var mycket skönare att nu åka tåg än buss förutom att man får höra Hannas oändliga och jobbiga tjat! Väl framme i Oskarshamn var det strålande sol och vi hungriga som vargar. Efter mat och glass åkte vi över till den äventyrsfulla ön, Gotland.

Efter 4 timmars färjefärd var vi framme.  För att ta oss vidare hyrde vi cyklar på cykeluthyraren "O'hoj".  Vi fick våra cyklar och gav oss iväg till vandrarhemmet. Vi somnade alla gott efter en god middag på den brat fyllda sportresturangen.

Dag 2. Fredag,
Frukosten stod på bordet 8:30.efter frukosten blev det städning och packning varefter hoppade vi på cyklarna och drog iväg mot vårt nya mål, Katthammarsvik.  Med hjälp av några kafferaster, lite dans runt midsommarstången och några bommar kom vi äntligen fram till vårt slut destination. Efter dom 5 milen var vi alla vrålhungriga. Efter maten blev det bad med oväntade dopp från olika håll.

På kvällskvisten drog vi igång tävlandet, Lasse och Gunilla höll då i dom två olika aktiviteterna. Det bjöds på ett orienterings spel där man kom långt om man hade läst på SOFT:s tävlingsregler. Conny & Sara Tog hem segern i grupp 1 och i grupp 2 vann per & Carolina. Det andra spelet gick ut att man skulle komma ihåg och leta upp olika saker på en stor spelplan. I denna grenen tog Karins Och Pers lag hem segern.

Lagen:

Per & Carolina 6p
Samuel & Evelina 3p
Britta & Hanna 3p

Dag 3.Lördag,
Denna dag har vi haft fullt upp med att tävla både i orientering och i Lasses stenseriösa tävlingar. Det var dags för den första tävling för helgen. Vi hoppade på våra cyklar och trampade iväg till TC:t. Efter 9 km var vi framme vid ett nästan dött och öde TC med endast en speakervagn och några försäljningstält. Resultaten blev blandade, Men över lag en helt lyckad tävling.

Efter tävlingen trampade vi hem igen med tunga ben, Evelina var så utmattad efter loppet att hon i en svag uppförsbacke kollapsade och föll handlöst ner till marken. Som tur var blev ingen skada skedd. efter den lilla incidensen så rulla allt på som vanligt. vi kom hem och maten var färdig lagad av självaste Lasse. Alla tog en vilopaus efter maten, sedan drog vi åter igång med lekarna. Tävlandet mellan konkurrenterna var intensiv. När tävlandet gick mot sitt slut för dagen var ställningen mellan lagen oerhört jämn. På kvällskvisten gick Conny och Gunilla runt i korridoren för att se till så att inte lilla Samuel skulle väcka dem andra på vandrarhemmet.

Dag 4.Söndag,
Idag var vi alla tvungna att stiga upp tidigare än vanligt. första start var idag kl 10:00. Vi cyklade ut till tävlingen med rätt så sega ben. Trots dom sega benen lyckades det framstå fina resultat!

När vi kom tillbaka till vandrarhemmet efter den andra och sista tävlingen på Gotland så var det färdiglagad mat serverat. Himmelen hade blivit allt mörkare så det var bara en tidsfråga innan regnet kom. Men orienterare som vi är drog vi på oss kläder för väder och cyklade till minigolfbanorna. Då var det dags för en utslags tävling, eftersom Johan, Johanna och Karin, Erik hade lika många poäng. Det blev en frågesport där Karin Och Erik var stråt längre. Erik och Karin gick vidare till finalen, där de fick möta Carolina och Per. Vi gjorde upp guldmedaljen genom att lira minigolfen såklart. Och återigen gick segern hem till Karin och Erik, Grattis!

Dagens citat:
Gunilla: jag tycker att Maria Wetterstrand (mp) är skarp och intelligent.
Lasse: Hon är en BITCH!

Dag 5. Måndag
Idag var det helt klart den tuffaste utmaningen av dom alla på hela lägret, Vi skulle ta oss tillbaka dom 5 milen till Visby med slitna ben. Denna gång var det Britta som tog täten och rent ut sagt så gick det framåt med en jävla fart, vilket var positivt. På tillbakavägen förbättrade vi våran tid med ca en halvtimme! Vi tror att det berodde på att alla ville komma fram till Visby så snabbt som möjligt eftersom att regnet piskade mot backen! När vi kom fram dyblöta och utmattade började solen skymta fram, "efter regn kommer solsken;) ". Nu när alla var nyduschade och hungriga var det bara att dra in till den vackra staden Visby för att spendera dom sista slantarna. Vi bestämde oss för en texmex restaurang som var lockande.

Mätta och färdigshoppade drog vi oss tillbaka till vandrarhemmet för att ha en prisceremoni för dom deltagande lagen i Lasses lilla tävling. Eftersom att Karin och Erik vann fick dom välja pris först, ingen visste vad det var för priser eftersom att dom var dolda i tidningspapper. Det ända vi visste var att dom var förknippade med den bedårande ön Gotland. I samband med prisceremonin gjorde Lasse reklam för sin morgonjogg som skulle äga rum kl 08:00 följande dag. Det blev en lång kväll, men efter några Stockholm live avsnitt somnade alla gott!

Dag 6.
Kl 08:00 stod Lasse, Britta och Gunilla utanför stugorna och väntade på alla löpsugna ungdomar. Konstigt nog fick trion jogga iväg själva på en halvtimmes jogging runda. Det visade sig att kl 8 var lite för tidigt för dom utmattade och slitna ungdomarna! Klockan kvart i 10 skulle vår sista cykeltur starta, Det var väldigt viktigt att vi kom iväg kvart i 10 så att vi inte skulle missa färjan hem! Så på slutet blev det lite stressigt när vi blev lite sena med städningen i stugorna.  Dock satt alla på sina cyklar kvart i 10.

När vi lämnat tillbaka cyklarna på cykeluthyraren "O'hoj" drog vi alla iväg till den berömda 100 sorters glassbaren. Där kunde man äta allt ifrån popcornglass till morots sorbet.

Vägen hem gick betydligt mycket bekvämare eftersom att vi endast behövde göra 3 tåg/buss byten. När vi sedan anlände till Vänersborg var alla trötta och lite ledsna för att behöva avsluta denna fantastiska resa!

Och slutligen vill vi tack alla ledare som ställer upp för oss ungdomar i Vsk!, Lasse, Gunilla, Britta, Conny och Carolina, Tack så mycket!

Skrivet av: Karin & Johan.