Satsning OL i centrum / Vänersborgs SK

Vi har erhållit medel från Idrottslyftet för att genomföra detta pojekt.

Bakgrund/syfte:

 

·         Kartera parkområden och liknande i direkt anslutning till Vänersborgs centrumbelägna skolor.

·         Genomföra introduktionsarrangemang i samarbete med skolorna.

·         Genomföra ett arrangemang i samarbete med motionspalatset och cykelklubben

 

Utfall – vad har genomförts?

Karta har tagits fram över Skräcklandområdet

Samarbete initierades och utvecklades tillsammans med Wänershof:s cykelklubb och Motionsplatset i Vänersborg.

Arrangemanget ”AQUA-klassikern” skapades.

Marknadsföring genom kontaktpersoner i centrumskolorna samt genom flygblad och tidningsannonser.

För att genomföra AQUA-klassikerns orienteringsmoment utbildades ungdomar från Vänersborgs SK för att klara av banläggning och administrationen av arrangemanget.

AQUA-klassikern genomfördes som ett ”öppet” arrangemang vilka möjliggjorde att skolelever kunde genomföra aktiviteterna med exempelvis föräldrar, äldre kamrater osv.

114 skolelever deltog i AQUA-klassikern..

Kommentarer och reflektioner

·         Positiva ”spineffekter” har varit att ungdomar i Vänersborgs SK har tränats och skolats i funktionerna som banläggare och administratörer av arrangemanget. Detta är viktigt för den framtida klubbverksamheten.

·         En problematik har vi mött; svårigheten att nå ut till elever med information om aktiviteten.  Detta kanske beroende på att det var en helt ny aktivitet. Trots att vi lockade med fina priser, dels individuella men också för ”klasslag”, har vi i efterhand förstått att många inte observerat detta.

·         Bra och betydelsefullt att samverka över idrottsgränserna. Vi upptäckte att vi hade många gemensamma beröringspunkter vilket kan vara till gagn för aktiviteter och arrangemang i framtiden.

·         Genomförandet av AQUA-klassikern gav mersmak. Tanken är att arrangemanget ska utvecklas och den andra upplagan är planerad att genomföras i juni 2009.

 

Gunilla Hogedal

projektledare