Flitresa till Läsö 2010

Destinationen för årets flitresa var Läsö. Marcus, Olivia, Per, Samuel, Svea, Alfred, Lisa Emelie och Erik tillsammans med ledarna Gunilla och Lasse fick gå upp tidigt för att vi skulle hinna med färjorna först till Fredrikshamn och sedan till Läsö. Lars och Ingela Sandgren samt Jonas Hogedal körde oss och cyklar till Stena terminalen i Göteborg. Ombord spelades på spelautomaterna och det vanns en del. Lyckliga killar (Är det bara killar som gillar att spela på automater?) planerade sedan under hela vistelsen hur dessa vinster skulle fördubblas på hemvägen.

Vi bodde på det mysiga vandrarhemmet i Västerö. Vi lagade mat och badande innan det var dags för första orienteringen som gick i byn med ett par kontroller inne på vandrarhemsområdet, några nere i hamnen och på stranden. En kontroll var placerad inne i ett hus. Den hade flera av oss besvär med. Efter tävlingen blev det ytterligare bad sent om aftonen. Det hanns även med lite beachvollyboll på den mysiga planen vid vandrarhemmet.

Svea tyckte inte det kallades sovmorgon när frukosten skulle ätas klockan 9.30 nästa morgon. Solen gassade när vi cyklade 6 km ut till tävlingen. Kartorna var av högsta kvalite och terrängen lite annorlunda med strandklitter. Tuffa och långa banor gjorde oss ordentligt trötta. Vi piggnade dock snart till efter härliga bad och återvände efter en pizzalunch till vandrarhemmet där 10-kampen startade. Denna kväll imponerades vi av Svea, Emelie och Oliva som stod länge på stubbarna samt Marcus som hittade fyndiga ord i spelet Kaledios. Klockan 21.00 cyklade vi till campingen för prisutdelning. Per och Lasse fick vin. Marcus och Olivia fick stora godispåsar.

Dag tre cyklade vi över en mil till tävlingen. Vädret var lite behagligare och banorna något kortare fast upploppet var tungt i sanden fram till målet som låg på stranden. Senare fortsatte 10-kampen fortsatte på lekanordningarna i hamnen där de mindre barnen först skrämdes bort från klättergrejor och stora hummertinor.

Dag fyra lämnade vi glada och nöjda Läsö efter härliga upplevelser. Vissa killar blev dock lite deppiga på båten när alla drömmar om stora vinster gick upp i rök.

Du kan läsa om tävlingarna och se resultat och även titta på bilder (några på vsk:are och från terrängen) här Lasse har även skrivit på sin blogg om vår resa.   Bilder