Den första helgen i maj är i orienteringskretsar välkänd som den helg då 10-mila går av stapeln. Så var det även i år och liksom de senaste åren var VSK-arna på plats med ett härligt gäng bestående av ett herrlag med tillhörande serviceteam. Tyvärr fick några av tjejerna förhinder så något damlag blev det inte i år, men jag hoppas att de får med sig lite fler på träningsrundorna i fortsättningen, så att de kan ställa upp med ett slagkraftigt lag nästa år.

Resan anordnades i år tillsamans med Uddevalla OK som rattade en buss upp till Rudans gård, ca 2 mil söder om Stockholm, där tävlingscentrum var beläget. Efter att vi bekantat oss med området och slängt en blick på damtävlingen, som då damerna inte är närvarande går under namnet propagandaklassen, var det dags att tillsammans inmundiga den av serviceteamet tillagade middagen. Spagetti och köttfärssås, MUMS!

Klockan 22.00 gick startskottet och undertecknad satte full fart. Med fjolårets slagsmål i färskt minne satsade jag lite extra för att om möjligt hinna före de flesta av de 425 löparna till den gemensamma första-kontrollen. Denna gick bra, men efter att ha varvat på TC kom en rejäl bom. Katastrofen blev sedan total då lampan havererade efter halva banan. Som tur var hade jag en liten lampa som räckte till för att läsa kartan. För att hitta tillbaka fick jag förlita mig på konkurenterna. Mot slutet tog både den lilla lampan och min egna kraft slut och jag tog mig fumlande in på upploppet. 27 minuter efter tätlaget lämnade jag över till Stefan som påböjade upphämtningen.

Resultaten på de efterföljande nio sträckorna var blandade, tyvärr blev det lite för mycket bommar för de flesta, men det var ju redan kört i och med skandalen på förstasträckan. Alla övriga i laget plockade dock placeringar vilket gjorde att vi slutade på en 154:e plats. Nästa år, då jäklar ska vi ta dom!!

Årets 10-mila blev ordentligt uppmärksammat i media, inte minst damstarten som fanns på helsidesbild i de stora kvällstidningarna. Detta berodde tyvärr inte enbart på den sportsliga insatsen, utan även på den unge norrman som skuttade ut spritt språngande naken framför de 350 tjejerna och tog täten då startskottet gick.

Slutligen vill vi i laget vill framföra ett stort tack till Harriet & Bosse, Gunvor & Kenneth, Irene, Bror, Jonas G och Micke K, som på bästa sätt hjälpte oss med påhejning, matlagning m.m.

/Jesper Stenström

I laget sprang:

Jesper Stenström, Stefan Jonsson, Lars-Göran Johansson, Tommy Andersson, Anders Carlsson, Tomas Andersson, Håkan Jansson, Anders Larsson, Mikael Palgrim och Peter Westerberg.