KLUBBENS NYA FART-ÅK
Klubben har under året köpt en ny traktorklippare av märket
Husqvarna. Modellen heter YTH150.
När denna nyhet blev känd inom tidningsredaktionen, bestämdes
omgående att en testkörning måste göras. Vi bildade ett testteam som
bestod av övervägande killar,
Larsson: Har erfarenhet av traktorer i dubbel bemärkelse. (Valmet och
vanlig Volvo)
Carlsson: Given deltagare efter 5-dagars i Hallsberg, var dock
tveksam eftersom det inte var en John-Deere. (Carlsson fick hjälp
av en ”Enorm” John-Deere traktor att dra ut sin bil från
gyttjepölen i Hallsberg).
Stenström: Han kör ju en FORD. (Forden har ju enligt sägen
gjort åtskilliga besök i terränglådan).
Teamets första möte berörde vad vi behövde förbereda för att
kunna utföra detta test på ett för läsarna betydelsefullt sätt. Vi
konstaterade att vi behövde ta reda på hur ett traktortest skall
utföras. Larsson tog kontakt med Statens Maskinprovningar, vilka genast
skickade över en mycket gedigen information. Ni som tagit del av
standarder tidigare vet nog vad det kan innebära, i detta fallet var det
250 tätskrivna A4 sidor. Vi valde endast ett fåtal av de prov som
beskrevs. Ett av de prov som vi inte utförde var ” Sluttningsvinkel
innan traktorn välter”, ej på grund av att störtbåge saknades utan
därför att vi inte ville göra märken i gräsmattan.
TESTRESULTAT:
Instruktionsbok: Beskrivande och måttligt utförlig.
Man informerar om att Säte och ratt bör monteras innan
traktorn kan användas. Informationen är översatt till 4
språk.
Poäng:
Service: Oljefilter sitter mycket lättåtkomligt.
Motorhuv mycket lätt att öppna. Oljefilter bör bytes var
50:e driftstimme.
Poäng:
Prestanda : Maxhastighet cirka 7 km/h (fabriksuppgift).
Våra mätningar indikerar 9.27 km/h. Med denna hastighet
klarar vi inte att komma in i Guinness rekordnoteringar.
Klippningsrekordet är 15 hektar / tim satt av Big M år 2000.
1 hektar = 10 000 kvm
Poäng:
Säkerhet : Störtbåge saknas !!. Lämnar man sätet
stannar motorn om den är igång. Signalhorn saknas.
Bromssträckan uppmättes till 55cm, vilket är en av de
kortare i klassen.
Poäng:
Förarmiljö : Mycket god runtomsikt. Men kära
Husqvarna vad har ni tänkt på när det gäller dragkroken.
Vid tillkoppling av kärra syns tyvärr dragkroken lite
dåligt, den är dessutom mycket klen. Husqvarna har däremot
verkligen lyckats när det gäller takhöjden. Den mycket
lättöverskådliga instrumentpanelen påminner om
konkurrenten John-Deere.
Poäng:
Vändradie : 12 skolängder ( 3,60 m ).
Poäng:
Mörkerkörning : Belysningen måste anses som
bristfällig men kan dock förbättras avsevärt med hjälp av
Pannlampa.
Poäng:
Lull-lull : Stänkskydd för bakhjulen, halkningsfria
fotstöd, extra vikt på bakhjulen, ergonomisk startnyckel och
dessutom strömlinjeformad kaross. Det finns dessutom ett ”
Vinterpaket” som innehåller rattmuff och snökedjor.
Poäng:
Totalpoäng: 26 skärmar. Detta resultat placerar Husqvarna
på en 3-e plats efter John-Deere 32 skärmar och Ford 30
skärmar.
Redax
|