KLUBBENS NYA FART-ÅK

 

Klubben har under året köpt en ny traktorklippare av märket Husqvarna. Modellen heter YTH150.

När denna nyhet blev känd inom tidningsredaktionen, bestämdes omgående att en testkörning måste göras. Vi bildade ett testteam som bestod av övervägande killar,

Larsson: Har erfarenhet av traktorer i dubbel bemärkelse. (Valmet och vanlig Volvo)

Carlsson: Given deltagare efter 5-dagars i Hallsberg, var dock tveksam eftersom det inte var en John-Deere. (Carlsson fick hjälp av en ”Enorm” John-Deere traktor att dra ut sin bil från gyttjepölen i Hallsberg).

Stenström: Han kör ju en FORD. (Forden har ju enligt sägen gjort åtskilliga besök i terränglådan).


Teamets första möte berörde vad vi behövde förbereda för att kunna utföra detta test på ett för läsarna betydelsefullt sätt. Vi konstaterade att vi behövde ta reda på hur ett traktortest skall utföras. Larsson tog kontakt med Statens Maskinprovningar, vilka genast skickade över en mycket gedigen information. Ni som tagit del av standarder tidigare vet nog vad det kan innebära, i detta fallet var det 250 tätskrivna A4 sidor. Vi valde endast ett fåtal av de prov som beskrevs. Ett av de prov som vi inte utförde var ” Sluttningsvinkel innan traktorn välter”, ej på grund av att störtbåge saknades utan därför att vi inte ville göra märken i gräsmattan.

TESTRESULTAT:

Instruktionsbok: Beskrivande och måttligt utförlig. Man informerar om att Säte och ratt bör monteras innan traktorn kan användas. Informationen är översatt till 4 språk.

Poäng:  

Service: Oljefilter sitter mycket lättåtkomligt. Motorhuv mycket lätt att öppna. Oljefilter bör bytes var 50:e driftstimme.

Poäng:  

Prestanda : Maxhastighet cirka 7 km/h (fabriksuppgift). Våra mätningar indikerar 9.27 km/h. Med denna hastighet klarar vi inte att komma in i Guinness rekordnoteringar. Klippningsrekordet är 15 hektar / tim satt av Big M år 2000.
1 hektar = 10 000 kvm

Poäng:  

Säkerhet : Störtbåge saknas !!. Lämnar man sätet stannar motorn om den är igång. Signalhorn saknas. Bromssträckan uppmättes till 55cm, vilket är en av de kortare i klassen.

Poäng:  

Förarmiljö : Mycket god runtomsikt. Men kära Husqvarna vad har ni tänkt på när det gäller dragkroken. Vid tillkoppling av kärra syns tyvärr dragkroken lite dåligt, den är dessutom mycket klen. Husqvarna har däremot verkligen lyckats när det gäller takhöjden. Den mycket lättöverskådliga instrumentpanelen påminner om konkurrenten John-Deere.

Poäng:  

Vändradie : 12 skolängder ( 3,60 m ).

Poäng:  

Mörkerkörning : Belysningen måste anses som bristfällig men kan dock förbättras avsevärt med hjälp av Pannlampa.

Poäng:  

Lull-lull : Stänkskydd för bakhjulen, halkningsfria fotstöd, extra vikt på bakhjulen, ergonomisk startnyckel och dessutom strömlinjeformad kaross. Det finns dessutom ett ” Vinterpaket” som innehåller rattmuff och snökedjor.

Poäng:  

Totalpoäng: 26 skärmar. Detta resultat placerar Husqvarna på en 3-e plats efter John-Deere 32 skärmar och Ford 30 skärmar.

Redax