8 glada VSK-are på orienteringsresa

Franska 5-Dagars 1999. 30 juni—12 juli

Vi som var med: Gunvor o Kenneth Jonsson. Gunnel o Bror Palgrim. Birgitta o Rolf Stenström. Harriet o Bo Westerberg.

Onsdag Åtta förväntansfulla VSK-are mötte upp vid öxnereds järnvägsstation onsdagen den 30 juni. Vi skulle med tåg ansluta oss i Göteborg till Per Nordahls grupp för bussresa till Franska 5-dagars i närheten av Bordeaux.

Vädret var riktigt bra för att vara en svensk sommar +20 och lite mulet. Bussresan gick bra och vi checkade in på färjan i Trelleborg för vidare färd till Travemunde. Efter en härlig 3-rätters i rersturangen gjorde vi förmodligen historiens sista "Tax-free"-runda. Denna uppmärksammades t.o.m av pressen som var där , plåtade och intervjuade folk. Efter gjorda inköp (inga begränsningar ikväll inte eller köp så mycket du orkar bära tycktes råda) gick vi till kojs. Jonsson och Westerberg delade en "svit" Medan Palgrim och Stenströms hade var sina 2-bäddshytter.

Torsdag När vi vaknat 1-Juli var vi framme i Travemunde nu väntade en lång bussfärd till Paris ca-100mil. Vi passerade Hamburg, Bremen , Ruhrområdet, Holland, Belgien för att slutligen vara framme vid vårt hotell strax söder om "ringvägen" Porte D´ Italie vid 23-tiden. Temperaturen var nu +21, på TV visade man att morgondagen skulle bjuda på över+30.Härligt! Härligt!

Fredag En underbar sommardag började med att vi deltog i en stadsrundtur under förmiddagen för att ha eftermiddagen vikt för egna aktiviteter. I Montmartre träffade vi VSK-aren" Nisse" med familj ( Nils-Olof Larsson) här var det inte orientering som gällde utan Disneyland.

Senare på eftermiddagen träffades vi vid Eiffeltornet för att avsluta dagen på någon uterestaurang och äta "franskt". Kyparna skrattade och skojade och verkade känna oss.När notan kom in gick det inte att betala familjevis.Någon fick fram kortet och skulle betalade det som stod på notan.men se det gick inte, det skulle vara dricks också, miniräknarna kom fram ,10 eller 15 % det var frågan, här gällde det att inte verka småsnål vi var ju Svenskar !Harriethade beställde Tartar det lät bra ,(rå köttfärs) men den låg kvar på tall riken när vi gick.Senare på kvällen fick vi klart för oss att vi betalat dricks 2 gånger.Blåsta!! Ja ja.. det kostar att ligga på topp. Det var nu Bror myntade" Ingen mer dricks i Frankrike". På hemväg till hotellet senare på kvällen hamnade vi mitt inne i 8000 inlinesåkare som varje fredag körde en runda på 30 kilometer inne i Paris.Starten var kl.22oo detta för att förmodligen inte orsaka ett fullständigt trafikkaos.

Lördag.Nästa morgon lördag 3 juli var det dags att ge sig av på en kombinerad utflykt och träning. Fontainebleau några mil söder om Paris som var målet är en av Frankrikes mest kända slott och platser för viktiga händelser i Frankrikes historia men det är en annan historia. Väl framme gav vi oss ut i Fontainebleauskogen för att hitta orienteringsskärmar .Det var lättsprungen och fin terräng på större delen av banan men på ett avsnitt höll man på att gå vilse i högväxande ormbunkar(2m). Här var det nära att VSK förlora en av sina mest erfarna och meriterade medlemmar ,( Birgitta Stenström), som snurrade runt i denna skog av ormbunkar och när hon så småningom kom ur detta visste hon inte……Även hon kom imål – hade fått lite hjälp en klubbkompis. Innan återresan till Paris hann vi med en rundtur och "Pick-nick" utanför det mycket vackra slottet. Även denna kväll avslutades med restaurangbesök – denna gång med Allan Sunnergren som "guide" vilket innebar att vi visste ungefär vad vi beställde och betalade. Sedan hem till hotellet för att packa eftersom vi skulle starta vår fortsatta resa till Bordeaux redan kl 0630.

Söndag.När vi packade in våra väskor möttes vi av regn .var detta resan enda?

Resan till slutmålet Maubisson några mil väster om Bordeaux tog hela dagen och väl framme hämtade vi ut materialet till tävlingen som började tidigt nästa morgon. Vi bodde i en stugby vid Maubuisson med det ståtliga namnet Les Sylvadores. Husen vi bodde i var riktiga mögelhus ,förmodligen att de var obebodda större delen av året samt "smäckbygge". Men detta avskräckte inte åtta VSK are som under åren prövat de flesta boenden och underlag. Vi "knödde" in oss i två stugor med uteveranda och möjlighet till eget hushåll. Vi befann oss nu på Medochalvön tidigare var stora delar bara träskmark. Numera är området dränerat och består av planterad skog med stora sanddynor, speciellt kustområdenena där bla tävlingarna gick. För övrigt ligger det många både små och stora vingårdar med tillhörande slott.

Etappdag 1.måndag avresa tidigt i gryningen på en tripp på 15km till Lacanau-Ocean en liten semesterort vid Atlantens strand. Eftersom vi startat tidigt hann vi med ett besök på Chateau Maucaillou en vingård med tillhörande slott och fick höra , lära och smaka om vinets många hemligheter. Glasen fick vi med oss.

På hemresa till stugbyn skulle vi proviantera mat för hela veckan på en supermarket. Bussen körde upp vid entren,ut strömmar ett 40-tal hungriga provianterande orienterare med vetskap om att bussen går om 30 minuter.

Tänk er alla utrustade med varsin kundvagn köpa för hela veckan, dålig på språket, var hittar jag smöret, är det smör? Stekfett? eller…. Äntligen .Bröd..var finns det? Fråga ….Andra ändan av supermarket, klockan går …Öka tempot. Femton minuter kvar och bara hittat smöret.. Många var kollisionerna med kundvagnarna. Hur det slutade. Bussen var kvar och en upplevelse rikare.

Slutet av dagen regnade så vi fick problem med att torka våra kläder. Väderprognosen säger varmare och blå himmel.

Etappdag 2 tisdag Kanonväder och bussresa 50 km. Idag är det 25 år sedan orienteringen startade i denna region, speciellt pris skulle delas ut senare på kvällen. Här gällde det att skärpa till sig s.k. "skarpt läge".

Eftersom terrängen var ganska öppen med god sikt så var det inte mycket till vägval. Detta i kombination med att vi i "bussen" startar ganska nära varandra gör att det är lätt att komma ihop på banan. Kenneth och Bosse lyckades med detta ( det blev inte enda gången) och i slutet på banan så dök Bror upp vid samma kontroll. Efter detta fick de namnet "pojkar par" av Bror.

Bäst denna dag gick Birgitta som tydligen hämtat sig från ormbunksäventyret.Kvällen avslutades med att Birgitta stod överst på prispallen med solen skinande i ögonen ,käckt viftande med den svenska flaggan och mottaga både pris och folkets ovationer. En klar segerfavorit i D55 Franska 5- Dagars hade utkristalliserats. Naturligtsvis hann vi med att surfa på Atlantens härliga vågor under eftermiddagen. Det blev allt varmare.

Etappdag 3 onsdag Ännu en kanondag och samma tävlingsplats som igår. Nu skulle vi andra skärpa till oss och få det perfekta loppet. Birgitta stärkte sitt favoritskap som slutsegrare med ännu en bra dag. För några av oss gick det bra men några blev kallade "pojkar trippel". På hemresan besökte vi Arcachon som var känd för sina musslor och skaldjurssallader vilket vi inte kunde motstå. Vi avslutade med att bestiga Frankrikes högsta sanddynor (117m öh) och placerade en svensk flagga innan återfärden till stugbyn.Där väntade Rolf som hade en vilodag (lite dålig.) Diagnos- Möglet+för lite vätska

Etappdag 4 torsdag Värmen steg . Rivieraväder! Birgitta stärkte ytterligare favoritskapet till slutsegern. Vi övriga har blandade famgångar .Men vi stortrivdes .Rolf fick en ny specialtillverkad huvudbonad för värmen och så drack han upp sig under dagen, det gjorde underverk.

Etappdag 5 fredag Sista dagen . En otrolig avslutning,tävlingsplatsen ,vädret,humöret ,upplevelserna , stämningen och spänningen ( skulle Birgitta…) Var det trycket,värmen ,vätskan(otroligt varmt) ? Men det blev en andra plats, inte illa .Stor avslutning trumpeter flaggor och upp på pallen mottaga folkets ovationer igen. Starkt! Franska 5-Dagars var inte sämre än Svenska 5-dagars även här var det en 6-etapp.

Lördag 10 juli Avresa mkt tidigt. Destination Brussel i Belgien, dit vi kom på kvällen efter flera uppskattade berättelser över och om de platser vi passerade av Reseledare Allan Sunnergren.Sen ankomst men vi han ändå att göra en del av och smaka på det kulinariska. Fortfarande "Rivieravärme".

Söndag 11 juli. Per Nordal var uppe och lade några banor för oss morgonpigga 3 alt 5 km långa.

Kl 0080 var det avresa från Brussel till Travemunde där båten avgick .Resan avlöpte programenligt bortsett från några röda varningslampor på instrumenttavlan i bussen vilket förorsakade oss ett ofrivilligt stopp på motorvägen. Men med mobil telefonens hjälp och goda råd kunde vi fortsätta. Dags för det obligatoriska tacktalet till chaufför,reseledare och utdelning av liten minnespresent. De här var värda det.

Kvällen på båten var inte sig lik sen sist. Det fanns inget TAX-FREE. Tänk vilken mental inverkan den skylten haft.

Måndag 12 juli. Vaknar till en skrällande högtalare .Vi är på väg in i Trelleborgs hamn." Back to Sweden"

En del av sällskapet lämnade oss, vi andra fortsatte och under vägens gång släppte vi av nya. Framme i Göteborg var vi inte många kvar som lämnade för vidare anslutningar .Tågresan Göteborg-Öxnered var inte utan upplevelser. Det kan vi ta en annan gång.

Väl hemma fortsätter orienterandet för en del av oss efter tvätt och proviantering, med Veteran VM i Danmark för att fortsätta med 5- Dagars i Borlänge.